16-8 Dubuque (Iowa) - Reisverslag uit Dubuque, Verenigde Staten van Piet en Nellie Hoof - WaarBenJij.nu 16-8 Dubuque (Iowa) - Reisverslag uit Dubuque, Verenigde Staten van Piet en Nellie Hoof - WaarBenJij.nu

16-8 Dubuque (Iowa)

Blijf op de hoogte en volg Piet en Nellie

17 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Dubuque

We hadden 2 nachten een goed motel, een verzorgd ontbijt, en yes vanmorgen waren er gekookte eieren, dus vanmiddag weer eens een broodje gezond.

De temperatuur gaat de komende dagen omhoog mogelijk zo’n 30 graden. Na het weekend nog hogere temperaturen daarbij gaat de vochtigheidsgraad omhoog, dus gaat het hier stikkie heet worden.

Vanmorgen zijn we om 10 uur vertrokken bij een temperatuur van 23 graden met in het begin een strakke blauwe hemel. Later kwamen weer de witte watten plukjes, wat de foto’s zo’n speciaal effect geven.

We zijn aan het uitdrijven en maken geen grote routes, voor vandaag stond er zo’n 125 mijl op het program naar Dubuque dat in Iowa op het drielandenpunt ligt met de staten Wisconsin en Illionois. De teller van de auto staat, na 4 weken, op ongeveer 4000 mijl en dat is 6400 km, afgerond gemiddeld 250 km per dag.

Net buiten La Crosse was een kerkhof dat er zo prachtig uit zag dat we er enkele foto’s van hebben gemaakt. Het gras was gemaaid en bij de graven stonden bloemenbaskets, op stokken. Over het hele kerkhof allemaal dezelfde baskets, prachtig. Het straalde rust uit, iedereen gelijk.(foto)
Daarna ging de route langs de Mississippi, en niet zoals we gewend waren, 100 meter er vanaf, maar tussen de rivier en de weg was alleen de rails van het spoor. (foto)

De route ging over golvende wegen met vaak rotsen die boven de weg hingen. De Mississippi was hier wel breed maar erg ondiep. Dat kon je ook zien aan de waterlelies die massaal langs de oever groeiden en bloeiden. (zie filmpje). Er lagen ook diverse dammen met sluizen in de rivier, waarachter vaak aan watersport werd gedaan en er werd veel gevist.

Er waren veel passeerhavens waar je even in kon om het achteropkomend verkeer even te laten passeren. Wij maken daar vaak gebruik van, want bij een maximum snelheid van 55 mijl, die meestal toegestaan is op deze bayway’s ,vlieg je overal voorbij, wij rijden meestal zo’n 40 mijl.

De weg door Wisconsin langs de Mississippi ging tot Prairie du Chien, de eerste redelijke plaats die we tegenkwamen sinds La Crosse. Alle andere dorpjes hadden minder als 500 inwoners, meestal niet meer als een straat met enkele huizen.

Bij Prairie du Chien gingen we via een lange brug over de Mississippi naar Marquette in Iowa.(foto) Het was eigenlijk niet meer dan een straat met een kerk, maar wel een gezellig knus straatje. Eenmaal buiten het dorpje was het behoorlijk klimmen, met veel s bochten, en dat is maar goed want soms ging het behoorlijk steil naar beneden. Je kwam echt ogen te kort, een schitterend landschap. De weg volgde hier niet meer de rivier maar ging door een heuvelachtig landschap. Bij Gutenberg zijn we op een soort camping voor mobile homes gaan picknicken. Piet had de auto op het gras geparkeerd naast een gedenksteen, maar dat was ons niet opgevallen. We hadden onderweg zoveel rotsen gezien. De parkeigenaar vroeg ons de auto ergens anders te parkeren, en kwam later een praatje maken.

Buiten Gutenberg ging de weg behoorlijk stijl naar boven en eenmaal op de top was daar een parkeerplaats waar je je kon vergapen aan het uitzicht (foto). Het natuurschoon is werkelijk niet met een foto weer te geven. Het moet hier in de herfst een adembenemend gezicht zijn als je van hieruit al die bomen met de verschillende herfstkleuren ziet.

Eenmaal in het hotel kreeg Piet vandaag een examen hoe hij, in deze 4 weken vakantie, zijn Engels had ontwikkelt. Na het inchecken is het eerste wat hij doet de pc aanzetten en internet activeren. Het bleek dat internet, ondanks het intypen van een passwoord, niet werkte. Bij de balie wisten ze ook niet hoe het werkte dus kreeg hij een telefoonnummer waar hij naar kon bellen voor hulp. Nou is Engels spreken met iemand tegenover je al opletten maar door de telefoon en dan met bepaalde technische termen wordt het wel even wat anders. Maar hij is geslaagd en wij hebben internet.

Morgen gaan we weer de Mississippi volgen maar dan weer de oostzijde in Illionois, we verwachten dat ons eindpunt Moline zal worden, of dat zo is lezen jullie morgen weer.

Tot morgen!

• 17 Augustus 2013 - 08:56

Christiane:

Zoals alle dagen weer meegenieten met jullie rondreis. Wat een aantal kilometers gereden zeg! Ik heb gelijk het verslag van gisteren gelezen en die foto van de arend, schitterend hoor.
    Geniet maar van de laatste dagen rond 'racen'.
    Wij zitten nu echt midden in de laatste dagen (tot gisteravond) van de verhuizing van Anne. Vandaag gelukkig de laatste dag en jammer dat het hier zo miezer regent maar ja, veel mannen maken licht werk (hoop ik!). Ik pas op Maudje want een klein kind moet je niet bij die akties erbij hebben, dus wij komen met de lunch naar het nieuwe huis voor de hongerige mensen.
    Veel plezier en inderdaad wat een speciale begraafplaats met die bloemenmanden (gisteren)
    groetjes,
    christiane

• 17 Augustus 2013 - 11:19

Joske En William:

hallo amerika hier italie.weer een hele reis gemaakt en dat nog langs de missisippi. daar zijn nog liedjes voor geschreven. maar wel indrukwekkend als je de foto,s ziet. wij zitten nu in afbreek fase.dus nog een paar dagen jullie krant lezen .en inpakken en naar huis.maar we gaan voor morgen.groetjes uit italie van joske en william.