7 augustus Gilroy - Reisverslag uit Watsonville, Verenigde Staten van Piet en Nellie Hoof - WaarBenJij.nu 7 augustus Gilroy - Reisverslag uit Watsonville, Verenigde Staten van Piet en Nellie Hoof - WaarBenJij.nu

7 augustus Gilroy

Blijf op de hoogte en volg Piet en Nellie

08 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Watsonville

Gisteren hebben we, voor we zijn gaan slapen, eerst gekeken of er een Walmart in de buurt was voor de lunchbenodigdheden. De dichtstbijzijnde, volgens ons Tommetje, was zo’n 80 km verder, iets wat we merkwaardig vinden want meestal is er een Walmart binnen 10 km. Dan zullen we onze spullen bij een andere zaak moeten kopen. Target was de dichtstbije dus morgen daar kijken.

Het was gisteravond al behoorlijk afgekoeld, voor het eerst in 3 weken hadden geen airco op de kamer nodig. Wel lekker slapen met de raam open. Vanmorgen was het 16 gr. we zijn andere temperaturen gewend dus dit was echt even wennen bij zo’n groot temperatuurverschil. De eerste zorg was de aanvulling voor de lunch. Alles bij Target kunnen kopen, alleen hadden ze geen hard gekookte eieren, deze hadden ze alleen met Pasen. Dan maar geen eieren, zonder is ook te leven.

Het ontbijt vanmorgen stelde niet veel voor, ze hadden wel een lekker vers bakje koffie, er lagen alleen wat plekkoeken, koeken met rozijnen en gelei er omheen. Voor ons is dat geen ontbijt daarom even naar Subway om daar een gezond Flatbread met ei en groente als ontbijt te nemen. Als je zoiets op hebt kun je er wel weer even tegen. Daarna gezorgd dat ook de auto een vol buikje had, de ramen schoon, toen waren we weer helemaal klaar voor de nieuwe route.

De verkeersregels hier zijn wel anders als bij ons, je mag links en rechts passeren, dus je ziet ineens iemand aan de rechterzijde passeren om dan de volgende auto weer links voorbij te gaan. Wat wij wel prettig vinden is dat de verkeerslichten aan de overzijde van het kruispunt staan. Krijg je niet zo’n stijve nek van het omhoog kijken. Als je rechtsaf moet op een kruispunt en het stoplicht staat op rood, dan mag je in de meeste gevallen, ondanks dat het licht op rood staat, toch rechtsaf slaan.

Het eerste gedeelte van de route van vandaag ging langs de kust tot Pacificia, een plaatsje enkele kilometers ten zuiden van San Francisco. Van Watsonville tot Santa Cruz was het nog Freeway en Highway maar daarna liep de weg, golvend, langs de Pacific Ocean. Er waren best veel fietsers onderweg. Je ziet ook steeds meer fietspaden of aanwijzingen dat er mogelijk fietsers de weg delen. Fietsen is de laatste jaren erg populair geworden hier.

Het was behoorlijk fris aan zee, soms een beetje miezerregen, en er was ook geen zonnetje te zien, die had zich achter de wolken verstopt. Er waren wel overal inhammen met voldoende parkeerplaatsen om foto’s te kunnen maken, hoewel de pelikanen zich niet op de foto wilde laten zetten. Het is wel een mooi gezicht, om ze met z’n drieën of vieren achter elkaar, enkele centimeters boven het water te zien scheren. De eend en de zeemeeuw poseerde wel als echte fotomodellen (zie foto).

Bij de vuurtoren van Pigeon Point waren uitkijkpunten gemaakt waar op de eilandjes die voor de vuurtoren lagen, de zeehonden lagen te luieren (zie foto’s). Boven de bergen zag je dat de nevelvelden in de toppen bleven hangen. Toen we Half Moon Bay waren gepasseerd besloten we een hotelletje te gaan zoeken in Santa Clara of Cupertino. Voor we in Santa Clara waren passeerden we bij San Mateo het meer Crystal Springs (zie foto) werkelijk een plaatje als je zo van boven er op neer kijkt.

Wat merkwaardig is dat als je 10 km landinwaarts bent de wolken verdwenen zijn en het weer zonnig is. De temperatuur stijgt ook in recordtempo van 17 naar 29 gr dan wil je snel je vestje uit doen, en de airco gaat weer aan. Het verkeer rond de grote stad is ook veel drukker en agressiever. We rijden in de omgeving van San Francisco Bay, en rond de hele baai zijn vele grote steden waarvan San Francisco de bekendste en de grootste is.

Omdat er in de motels in Cupertino of geen plaats was, niet datgene hadden wat wij wilden of de prijs was abnormaal hoog, besloten we door te rijden naar Gilroy, weer zo’n 50 km verder van de zee en slechts 50 km verwijdert van Watsonville waar we afgelopen nacht hebben geslapen. Maar we hadden wel een mooi rondje gehad, en we hebben alle tijd, dus zowat? Inmiddels was om 3 uur de temperatuur het dubbele van vanochtend 32 gr. In Gilroy aangekomen zijn we eerst bij Starbucks een beker koffie gaan drinken. Heerlijk op het terras bij een temperatuur van 29 gr. Was het goed toeven in de schaduw bij een fris windje. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een hotelkamer.

Omdat we alle tijd hebben en de ronde morgen ook niet zo groot wordt, gaan we eerst even kijken wat er hier zoal voor winkels zijn. Daarna gaan we tot Monterey, weer eerst een stukje langs de zee rijden en daarna een hotel wat verder landinwaarts zoeken. Waar we dan uitkomen blijft ook voor ons een verrassing, dat lezen jullie morgen weer.

Tot morgen!

• 08 Augustus 2014 - 21:33

Esther:

Lieverds,

Wat een plaatjes weer..
    Crystal Springs...heerlijk.
    De dieren, de natuur...
    Lekkere koffie...cheers Nellie!
    In NL vandaag veel regen.
    Was door en door nat toen ik op m'n fietsje van werk naar huis ging.
    Maar ook dat was lekker, want het was helemaal niet koud!
    Lieverds wens jullie nog een fijne laatste week in Amerika.
    Volg jullie verslagen en mooie fotos' (alsof ik er ook ben..) telkens met smart af.
    Dikke kus en knuffel, Esther