1 augustus Fresno - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Piet en Nellie Hoof - WaarBenJij.nu 1 augustus Fresno - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Piet en Nellie Hoof - WaarBenJij.nu

1 augustus Fresno

Blijf op de hoogte en volg Piet en Nellie

02 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Fresno

De temperatuur blijft hier hoog, gisteravond om 11 uur was het in Sacramento nog 30 graden en vanmorgen om 9 uur was het nog 26 graden. Er was geen ontbijt in dit hotel alleen koffie, er stond een groot koffie machine waar je niet alleen de normale koffie maar ook cappuccino, latte machiata of chocomel. En een flinke beker, zoals alles hier groot is.

We zijn om 9 uur bij het hotel weggereden, uitgezwaaid door de politie, (zie foto) die bezig waren met een zwerver die illegaal lege flesjes en blikjes van het motel terrein haalden. Bij de oprit van het motel stond zomaar een tomatenplant (zie foto).

De eerste halte vandaag was IHOP om van een heerlijk ontbijt te gaan genieten. Je staat versteld hoe druk het is en wat mensen als ontbijt eten. Veel wafels want IHOP betekent niet voor niets International House Of Pancakes. Een hoek was speciaal gereserveerd voor een groep mensen die in alle vroegte een feestje hadden.

Als je een kop koffie besteld krijg je meteen een mok met een thermoskan koffie, is deze leeg dan vraag je gewoon om een refill, de lege kan wordt dan omgeruild voor een volle en dat allemaal voor dezelfde prijs. Bij IHOP hebben ze ook speciale 50+ menu’s en daar hebben wij in natuurlijk gebruik van gemaakt.

0m 10 uur zijn we bij IHOP vertrokken, het eerste stuk van 25 km via de snelweg terug tot Placerville en daarna ging het binnendoor via smalle weggetjes richting Mariposa. We hebben het gisteren verteld dat men het op de TV had over de enorme droogte in heel Californië en vandaag hebben we dat echt zelf kunnen zien. Alle bermen en daarachter gelegen weiden waren dor en geel, wel een mooi contrast met de groene bomen. De paarden en koeien lagen in de schaduw onder de bomen en konden alleen strooi eten want er was nergens geen groen gras te zien.

Toen we Jackson uit reden passeerden we de Mokolumne river. Er stond een bordje met een verwijzing naar de afrit naar de rivier. Wij slaan dan meteen af en zien daar enkele vissers op de parkeerplaats achter hun auto zitten. (zie foto) Zij vertelden ons dat we iets verder langs de rivier een smal weggetje liep, het moest daar erg mooi zijn. Ze wilden maar al te graag op de foto want dan kwamen ze goedkoop in Nederland.

Wij zijn eerst naar de rivier gegaan want daar was een man met zeef bezig. De zeef had hij nodig om goud te zoeken en hij liet ook zien wat zijn buit al was. Enkele glimmende schilfertjes en een klontje dat meer op een kiezelsteentje leek. De route die ons aanbevolen was hebben we voor een stuk gereden. Het was er erg smal en er waren gedeelten bij dat je niet aan een tegenligger moest denken, daarbij ging het weggetje behoorlijk steil omhoog, zonder enige afrastering. Op een bepaald moment kwam een tegenligger, wij reden aan de kant van de afgrond, het was echt passen en meten om op het wegje te blijven en om elkaar zonder schade te passeren.

Onderweg kwamen we zwart geblakerde stukken tegen, hier was de brandweer al geweest om te blussen. het was werkelijk een schitterende omgeving heuvelachtig, met veel s bochten, klimmen en dalen. We passeerden ook New Melenos Lake, een water voorraad bassin. Er was een man die daar foto’s kwam nemen om het hoogte verschil met vorig jaar vast te leggen. Hij liet de verschillende foto’s zien en je kon zien dat het waterpeil zeker 2 meter was gedaald, echt verontrustend. We hebben onderweg veel ontzettend creeks gezien maar deze stonden allemaal droog.

Vanaf Jamestown was het nog 50 km tot Mariposa en wat een weg was dat. De weg werd smaller, geen afrastering rechts van ons, was een stukje prettige als we rotsen rechts van ons hadden. Er zaten ontzettend veel haarspeldbochten in, daarbij een stijging of daling van 8 % wat vaak heel normaal was. Dat we hoog reden is op foto 15 te zien maar het rijden op deze 50 km langen bergweg was adembenemend mooi.

In Mariposa was bijna alles besproken en volgeboekt, en als er nog een kamer was vroegen ze prijzen waar je wakker van zou blijven. We besloten door te rijden tot Fresno, we passeerde Tuttletown zagen een motel, even informeren. Alles was besproken en bezet, de kamers die nog vrij waren, bleven gereserveerd voor brandweerlieden. Er passeerden ons 7 brandweerwagens, we zagen tegen de bergen de rook hangen, overal waar we keken een rookgordijn, terwijl het de hele dag helder weer was geweest, voor ons duidelijk dat het daar hevig branden. Doodeng als je om je heen alleen maar bomen tot hoog op de bergen ziet, en in de verte zie je rookpluimen, een helikopter die een waterzak aan een ketting had hangen om te blussen.

In Fresno aangekomen bleek weer dat veel motels vol waren, niet gek want het is weekend plus vakantie, en we zitten zoals ze het hier noemen heel dicht bij de ingang van het park, maar volgens onze Tom is het 150 km, dat geeft aan dat kilometers hier in Amerika niks voorstellen. Uiteindelijk hebben we toch een goed motel gevonden, we hebben mooie kamer. Op dit moment, 9 uur ’s avonds, is het nog steeds 40 graden, de hoogste temperatuur vandaag was 44 graden dus geen picknicken vandaag. Als Nellie al even uit de auto ging voor foto’s was ze ook zo weer terug in de auto, wat een hitte, met een verzengende schroeiende wind. Voor morgen zijn er lagere temperaturen voorspeld, nou ja lager, het wordt toch nog 40 graden.

Morgen gaan we naar Yosmite, we zijn benieuwd wat we dan weer beleven.
Tot morgen!

• 02 Augustus 2014 - 22:42

Esther:

Hallo lieverds,
    Wens jullie vandaag een mooie dag toe!
    Hoop dat het idd wat lager wordt qua temperatuur.
    Mooie foto van het waterbassin!
    Tomaatjes waren zo te zien nog niet helemaal rijp,
    anders had je er zo eentje tussen je boterham kunnen doen, lekker!
    Aha: IHOP grappige afkorting, weer wat geleerd!
    Lieverds geniet ervan en ik wacht jullie verslag van vandaag weer af!
    ps vandaag was hier een mooie dag,
    vanavond onweer gehad, is nu weer weggetrokken.
    Dikke knuf, Esther

• 03 Augustus 2014 - 23:03

Piet:

Hallo Nellie en Piet, Zo te lezen hebben jullie een mooie maar bijzonere vakantie ,en heel anders dan in Florida.
    Het is wel heel warm in
    die Salt Desert,maar neem dan een duik in een lake bij die vissers.
    De afgelopen week was het in Eindhoven tussen 24-29 graden.
    Ik wens jullie nog fijne dagen . Groetjes Piet.