4-8 Houghton - Reisverslag uit Copper Harbor, Verenigde Staten van Piet en Nellie Hoof - WaarBenJij.nu 4-8 Houghton - Reisverslag uit Copper Harbor, Verenigde Staten van Piet en Nellie Hoof - WaarBenJij.nu

4-8 Houghton

Blijf op de hoogte en volg Piet en Nellie

05 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Copper Harbor

Het was vanochtend 19 graden dus een heerlijke temperatuur om buiten op het deck van het motel te ontbijten. Het ontbijt is in dit motel is goed en het is daarom des te prettiger dat je dit buiten aan Portage Lake kunt nuttigen. We hadden gepland dat de route van vandaag ons eerst langs de westkust van Lake Superior tot Copper Harbour zou voeren. Daarna langs de oostkust tot Gay en dan via Lake Linden weer terug naar Houghton.

Om half elf zijn we vertrokken bij een helderblauwe hemel, weinig wind en een prettige temperatuur. Maar eerst naar Walmart om broodjes en tomaten te kopen voor de lunch en daarna via Hancock langs het Portage Lake Ship Canal, een kanaal dat er voor zorgt dat het bovenste gedeelte van het district Keweenaw een eiland is.

Bij een landingsplaats zijn we blijven kijken waar een vader met zijn 3 zoontjes de boot op de trailer plaatste. (zie filmpje) Hij vertelde dat de toren met lamp die er stond een baken was voor de grote boten die destijds door het kanaal voeren ( foto).

We vallen veel in herhaling maar de route die we reden was weer zo onbeschrijfelijk mooi en de meren, die zowel links als rechts van de weg lagen volgenden elkaar in hoog tempo op. Michigan is een mooi en waterrijk land dat op dit moment aan de koele kant is. Maar overdag tussen de 20 en 25 graden is wel een prettige temperatuur. Daarbij koelt het ’s nachts heerlijk af tot zo’n 8/10 graden dat is een heerlijke slaaptemperatuur. Wij hebben hier geen airco nodig en dat is toch wel prettig.

Tot Copper Harbour zijn we een aantal watervallen gepasseerd zoals de Eagle River Fall en de Jacobs waterval. Bij het dorpje Eagle River reden we weer langs de westkust van Lake Superior met zijn vele inhammen, eilandjes en overlooks, met overal nette toiletten. Er waren steeds inhammen waar je de auto kon parkeren om te genieten van het onvoorstelbaar mooie uitzicht op het meer.

De weg langs het meer ging tot Copper Harbour en vandaaruit gingen we via Lac La Belle naar de oostkust. In het dorpje Lac La Belle, er is ook een meer met deze naam, was het jaarlijkse dorpsfeest aan de gang. Het werd gehouden in het park bij de waterval van het dorp (zie foto). Iedereen brengt dan zijn eigen eten en drank mee en iedereen die een beetje kan zingen zorgt voor een muzikale noot. Het is allemaal heel gemoedelijk.

Wij ontmoette daar Vince en Mary en hebben met hen een hele tijd staan praten. Zij was van Joegoslavische afkomst en hij van Italiaanse. Vince maakte zijn eigen wijn van aardbeien, die wij mochten proeven. Een beetje zoet en zo’n 17% alcohol, dus een beetje nippen mag wel, maar geen glas leegdrinken want we moesten nog rijden. Ze vertelde dat de winters in Michigan streng zijn, dit jaar hadden ze zo’n 30 inches (78 cm) sneeuw gehad. Dat was de rede dat ze iedere winter ¾ maanden naar Florida gingen om te overwinteren. We werden uitgenodigd om in januari, als wij de planning hebben om naar Florida te gaan, hen te komen bezoeken het huis was groot genoeg.

Om 4 uur zijn we weer uit Lac La Belle vertrokken via het plaatsje Betsy richting Gay, hier hebben we geen commentaar op geleverd, niet over Betsy en niet over Gay. Via Lake Linden zijn we weer teruggereden naar Houghton. We hebben vandaag meer stops ingelast, zodat Nellie meer in beweging was. Maar het viel haar niet mee om in en uit de hoge auto te komen. Maar de spierpijn word iedere dag minder.

Vandaag weer genoten van prachtig natuurschoon, weer geweldige route en mooi weer gehad. Morgen gaan we via Ontonagon richting Ashland in Wisconson. Waar we uitkomen lezen jullie morgen weer.

Tot morgen.

• 05 Augustus 2013 - 07:19

Miranda En Rob:

Hallo lieve mensen,

weer prachtige foto's van de omgeving alleen dat ene slokje wijn betwijfel ik als ik zie dat de foto's er in 5-voud op staan vandaag, hahaha!
    Ik kijk weer uit naar jullie verhaal en foto's morgen!

Liefs xxx

• 05 Augustus 2013 - 10:28

Joske En William.:

hallo amerika hier italie. verslag gelezen , weer genoeg gezien en ontmoet. de foto,s bekeken. maar ook hier veel dubbelgangers van foto,s. dus dan kan ook piet, ik heb naar de verschillen gekeken, doch niet ontdekt.
    ik dacht eerst dat het quiz was.verder gaan we jullie volgen dus tot morgen. groetjes uit italie van joske en william.

• 05 Augustus 2013 - 12:25

Christiane:

mooi die toevallige ontmoetingen, dat is wat reizen is........(en je ervoor open staat!)

• 05 Augustus 2013 - 14:41

Piet En Nellie Van Den Hoof:

Hallo lieve mensen, fijn dat de trouwe lezers helderder naar de foto's hebben gekeken als wij. Er stonden inderdaad dubbele en vierdubbele foto's op. Het zal wel afhankelijk zijn geweest van het aantal slokjes we hebben genomen. Maar nu is alles hersteld.