31-7 Escanaba - Reisverslag uit Gladstone, Verenigde Staten van Piet en Nellie Hoof - WaarBenJij.nu 31-7 Escanaba - Reisverslag uit Gladstone, Verenigde Staten van Piet en Nellie Hoof - WaarBenJij.nu

31-7 Escanaba

Blijf op de hoogte en volg Piet en Nellie

01 Augustus 2013 | Verenigde Staten, Gladstone

Motel van vannacht had geen ontbijt dus ons noodrantsoen aan gesproken, crackers met kaas en de koffie moesten we nog tegoed houden. Om half 10 vertrokken we, bij een temperatuur van 19 graden richting VS. Wij hadden niet in de gaten dat de VS zo dichtbij was. Je pakte in Sault Ste Marie de afslag Bridge to USA (zie foto) en 500 meter verder zat je op de brug die over Bay Mills die de grens vormde met de USA. (zie foto)

Over de brug heen was het aansluiten in de rij en stapvoets richting het poortje. Wij hadden wat ervaring met de Amerikaanse douane want toen Nellie een appeltje voor de dorst bij zich had werd ze achtervolgd door een hondje dat de opdracht had om appeltjes op te sporen, toen zijn wij nog goed weggekomen. Dus hadden wij, uit voorzorg de kaas opgemaakt en de appeltjes in het motel achtergelaten.

Er zat een vriendelijke douanier die na wat controle vragen ons door liet rijden. Hadden we toch weer spijt dat we de appeltjes hadden achtergelaten.
Even voor de statistiek, we hadden 670 mijl in Canada gereden en in de VS aangekomen moesten weer alles omgooien. De TomTom werd weer overgeschakeld op mijlen en die had beduidend meer moeite met het uitspreken van yards in plaats van meters. Maar niet alleen Tommetje moest overschakelen, ook wij, van Canadese naar Amerikaanse dollars, van Celsius naar Fahrenheit en van liters naar gallons.

Omdat de benzinetank leeg begon te raken zijn we bij het eerstvolgende pompstation gestopt om te tanken. De benzine prijs was hier $ 3,85 de gallon en als je de Canadese literprijs omrekent naar de Amerikaanse gallon prijs dan betaal je in Canada $ 5,30 de gallon.

Bij de eerste de beste mogelijkheid gingen we weer van de route af, die we gepland hadden, om naar een meer te gaan. En dat vinden wij leuk, als het ons uitkomt van route veranderen. Dat kon in Canada niet want daar was één weg en wilde we een andere weg dan moest je honderd km of meer omrijden, en dat over wegen die vaak aan onderhoud toe waren.

De route die we reden was van Sault Ste Marie via Manistique naar Escabana. Maar 50 mijl voor Manistique zagen we een bordje staan Curtis on the Lake 6 mile, dus wij naar Curtis. Het was er prachtig, alle huizen stonden rondom het meer en aan de andere zijde van de straat waren winkels. Maar niks om te lunchen, wij zijn toen een “General store” ( foto) binnengestapt en hebben daar broodjes, kaas, ham, tomaten etc gekocht om te gaan picknicken, want dat hadden we gisteren ook met Miki en Rex gedaan.

Voor een huis zagen we een picknicktafel staan en na toestemming gevraagd te hebben aan de bewoners zijn we daar heerlijk ontspannen zitten picknicken. Daarna hebben we nog wat foto’s genomen en zijn toen richting Manistique gereden, niet zoals Tommetje het wou maar wij hadden een andere route ontdekt, binnendoor, en die gingen we volgen. Maar toen we bijna weer op de doorgaande weg waren, konden we niet verder, zonder aankondiging stonden we ineens voor een weg afzetting met een bord brug gesloten. Moesten we de hele weg weer helemaal terug, de totale omweg vanaf het moment dat we afgeslagen waren richting Curtis totdat we weer op hetzelfde punt terug waren was een afstand van 65 km.

Er wordt hier veel aan de weg gewerkt en dat hield in dat je vaak een weg moest delen met het tegemoetkomend verkeer. Dus stoppen tot het tegemoetkomend voorbij was en daarna doorrijden. De waarschuwingen langs de weg liegen er niet om, snelheidsovertreding bij wegwerkzaamheden wordt de bekeuring verdubbelt, en mocht een wegwerker worden aan gereden $ 7500,- boete en 15 jaar gevangenis.

Je kunt hier ook een stuk van de snelweg adopteren, meestal zo’n 2 mijl, dit om het wegonderhoud mee te helpen te betalen. Er komt dan een bord bij de weg te staan, waar je dan ook de eventuele intentie op kunt plaatsen. Wij zagen aandenken aan overleden ouders, kinderen maar ook de brandweer of, zoals op de foto, een motorclub heeft 2 mijl geadopteerd.

We hebben weer genoten van de prachtige omgeving. Vanavond wat wasjes gedaan (zie foto), morgen hebben we een rustdag ingelast, anders krijgt Piet bibber knieën van de cruise control, lekker wat shoppen, en rondneuzen. We zullen ons niet vervelen want we zitten in een prachtige omgeving aan de westkant van Lake Michigan en Escabanar met zustergemeente Gladstone liggen aan dit meer. Dus zitten we 2 nachten in dit motel.
Hoe we morgen de dag weer door komen kunnen jullie morgen weer lezen.

Tot morgen!

• 01 Augustus 2013 - 09:45

Joske En William:

hallo amerika hier italie. huishoudelijk werk in de usa . en nellie voor de wasdroger. zijn wel grote wasdrogers.maar heb wel genoten van jullie verslag, en de foto,s zijn mooi. het ontbijt ziet er goed uit.geniet morgen van je snipperdag. we gaan het lezen wat jullie dan allemaal hebt mee gemaakt.een groet uit italie van joske en william.

• 01 Augustus 2013 - 14:16

Christiane:

hé hé, de vriend van Yara heeft eea in orde gemaakt en nou kan ik alles lezen! Dus rustig van achter naar voren. Ondertussen moeten we veel klussen in het nieuwe huis van Anne dus niet veel tijd oftewel moe als we thuis komen!Maar het zal er rustig aan wel van komen, hoor, dat lezen!
    Dus voortaan weer commentaar (hahaha), genieten van de paar dagen rust!
    groetjes, Christiane

• 01 Augustus 2013 - 20:04

Miranda En Rob:

Hallo samen,

Weer back in the US of A !! Voelt als thuis denk ik zo ?!
    Ik kreeg vandaag een ontzettend lieve kaart vanuit Canada.....dank jullie wel, super lief !!

Hier alles goed. Blij dat ik mag werken in de airco.....het is echt bloedje heet hier maar we mopperen niet !

Liefs van ons XXX

• 02 Augustus 2013 - 02:57

Piet En Nellie Van Den Hoof:

Hello Nellie and Piet,

We are so pleased to have a message from you, which we say, “it completes the circle”. Did you see the road sign to Elliot Lake as you made you way to Sault St Marie? We hope you had a good motel, and went to Tim Hortons for your supper, (evening meal). Thanks for the pictures, I will be printing them soon, unfortunately I have to buy some more ink for the printer.
    We were so pleased to meet you, hopefully we can keep our friendship going, even if it only by E-mail!! We are already looking forward to your next message.

Kind regards,

Miki and Rex