12 juni Savannah GA - Reisverslag uit Savannah, Verenigde Staten van Piet en Nellie Hoof - WaarBenJij.nu 12 juni Savannah GA - Reisverslag uit Savannah, Verenigde Staten van Piet en Nellie Hoof - WaarBenJij.nu

12 juni Savannah GA

Blijf op de hoogte en volg Piet en Nellie

12 Juni 2017 | Verenigde Staten, Savannah

Het was, toen we vanmorgen om 9:15 uur uit Summerville vertrokken weer zo’n 28 graden, dus dat beloofde weer wat voor vandaag. Eerst de vaste rituelen, tanken en de ruiten wassen want er mogen geen vieze strepen of spetters op de foto’s komen. Omdat 70 procent van de foto’s door Nellie tijdens het rijden worden genomen. Ze heeft een elektrische stoel die ze naar wens kan laten stijgen en dalen en dat kan handig zijn bij het fotograferen. Onhandig als ze vergeet de stoel omlaag te zetten voor ze uitstapt.

Ondanks het feit dat Tommetje is afgesteld op binnenwegen kon hij niet anders dan de grote weg te kiezen. Alternatieve wegen waren er niet zo veel of je moest zo’n 50 mijl omrijden en dat was ook weer niet de bedoeling. Toen we een stuk tegen kwamen waar aan de weg gewerkt werd, dachten wij slim te zijn door de achter de weg liggende woonwijk te rijden (foto), dat was geen succes want na wat sightseeing kwamen we op hetzelfde punt terug op de snelweg. Toen we, na 35 mijl over de racebaan gereden te hebben, uitgestapt waren en wat foto’s hadden genomen moesten weer zo’n 3 mijl terugrijden van Tommetje om via een andere weg naar Savannah te rijden.

Het leek wel of hij ons wou straffen voor de keren dat wij de afgelopen dagen niet naar hem hadden geluisterd. Nu gingen we in ieder geval mooi binnendoor en konden wat rustiger rijden en genieten van de natuur. Want je zag langzaam het soort bomen veranderen, we kwamen steeds meer monumentale oaktree’s tegen (foto) en de moerascypres, dit zijn bomen die met de voetjes in het water staan. Nellie was uitgestapt in de hoop die prachtige bomen nog beter vast te leggen. Daar werd ze toch nog onverwachts omhelst door haar fanclub. Telkens wordt je er aan herinnert dat als wat uit de uit de auto gooit je een flinke bekeuring staat te wachten. Daarom zie je langs de weg ook weinig afval liggen.

Met verbazing zien we allerlei ander storend verval langs de weg staan. Vandaag was het een vrachtwagen die op een oprit stond, die bruin van de roest was geworden en waar het onkruid van alle kanten uit de carrosserie kwam (zie foto). Het verbaasd ons ook vaak dat een huis wordt verlaten en men het daarna gewoon laat verpauperen en in elkaar laat storten. Soms staat er enkel nog een openhaard in het puin. Je ziet, er zijn overal regeltjes, maar ook vreemde grenzen.

Verbaasd waren we ook dat we in Yemassee plotseling voor een afrastering stonden. De weg was zonder enige aankondiging afgesloten ( zie foto). En Tommetje maar roepen dat we door moesten rijden, maar een afrastering is een afrastering en daar moet je niet doorheen rijden. Dus namen wij een andere weg en na enkele mijlen draaide hij bij en vond een andere binnendoor route.

Het viel ons ook op dat er veel aan de weg gewerkt werd, we moesten nogal eens van baan veranderen of wachten tot we door mochten rijden want er was maar een rijbaan beschikbaar. Dan stond er een verkeersregelaar met een bord, met STOP (zie foto), en als wij door mochten draaide hij het bord met SLOW naar ons. Hier was 5 minuten wachten maar heel normaal en ook hier zie je dat men in Amerika veel meer discipline heeft. Men blijft rustig in de rij wachten en mogen ze doorrijden dan blijft het rustig rijden en wordt het geen jagen, want dat wordt weer zwaar beboet. Nellie was begaan met de arme man die daar in de blakende zon stond, soms ff leunen op een afzetting, toen wij hem passeerde gaf Nellie hem een flesje water, als dank een brede lach en; God bless you mam. Dus zijn en Nellie’s dag was weer goed.

Als je Savannah, vanaf South Carolina, binnenrijd moet je eerst over een hoge brug die over de Savannah river ligt(zie foto). Het is een prachtige brug maar voor Piet is het peentjes zweten, hij heeft hoogtevrees en is niet zo gesteld op deze hoge objecten. Maar het is wel een prachtig gezicht en als je over de brug heen bent zit je meteen in het historisch district van Savannah. De drukte is niets voor ons, dus het bleef met een beperkt stukje door Down Town rijden.

Morgen blijven we hier nog een dagje, hier gaan we de omgeving verkennen richting zee, niet om te gaan zwemmen de temp. is er wel naar, vandaag weer een dikke 30 gr. We gaan kijken of we langs de kust kunnen rijden. Of dat lukt horen jullie morgen.

Toedeloe.

• 13 Juni 2017 - 09:05

Christiane:

Haha, foto nr 3 mijn dag kan niet meer stuk

• 13 Juni 2017 - 17:29

Henny Van Eggelen:

Hoi Nelly en Piet,

Zo kort voor onze eigen vakantie toch even tijd gezien jullie verslagen en foto's te bekijken. Het ziet er weer geweldig uit.

Geniet er van.

Liefs

• 13 Juni 2017 - 18:48

Antoinette:

Bijzonder zeg die bomen.. dat de wortels niet verrotten door al dat water! Lief van het flesje water.. kan me voorstellen dat die man heel blij was!
    Goede reis verder !
    Liefs

• 14 Juni 2017 - 14:36

Traudi:

wat is de natuur daar schitterend, vooral de bomen zijn prachtig en wat zijn de wegen kaarsrecht. Heerlijk om niet te jagen en wat discipline op de weg, kunnen ze hier een voorbeeld aan nemen. Erger me dagelijks, ook als ik met de fiets onderweg ben, overal aso-gedrag. Blijven jullie maar lekker genieten en laat je niet teveel prikken.

groetjes en een fijne reis verder
    Traudi