8 augustus Salinas - Reisverslag uit Salinas, Verenigde Staten van Piet en Nellie Hoof - WaarBenJij.nu 8 augustus Salinas - Reisverslag uit Salinas, Verenigde Staten van Piet en Nellie Hoof - WaarBenJij.nu

8 augustus Salinas

Blijf op de hoogte en volg Piet en Nellie

09 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Salinas

Toen we gisteren bij Starbucks op het terras zaten kon je al merken dat het vannacht zou afkoelen, en ja hoor, het koelde af tot 14 graden, dus geen airco, maar lekker de raam open. Om 9 uur was het 19 graden en zonnig. Dit zijn meer de Nederlandse temperaturen en voor ons prettiger als de temperaturen van boven de 40 gr van vorige week. Het grote verschil met Nederland, is dat het hier intens droog is, ze snakken hier naar regen, als ze nu een beetje van het Hollandse natte weer kregen, en wij wat meer zonnig weer dan zou iedereen gelukkig zijn. Ze maken zich hier echt zorgen om de aanhoudende droogte, het is iedere dag op tv.

De bedoeling van vandaag was om eerst wat te shoppen en daarna, binnendoor, naar Monterey te gaan. In Morgan Hill was een Walmart Supercenter dus groter als de andere en het was maar 20 km rijden, en ach, afstanden daar wen je hier aan. Toen we in die Walmart kwamen konden we onze draai niet vinden, hij was heel anders ingedeeld, het was wel een hele grote winkel, maar wij moesten naar alles zoeken. We liepen een beetje verloren door Walmart. Het ergste, ze hadden zelfs geen hardgekookte eieren voor onze eventuele picknick.

Wij besloten weer terug naar Gilroy te rijden, dus Tommetje afgesteld op de Walmart daar, maar toen ze zei dat we op de plaats van bestemming waren bleek dat er geen Walmart maar een kampeermarkt op deze plaats zich had gevestigd. Walmart was weer 3 km verder. En ja hoor, hier hadden ze wel de hardgekookte eieren, ze lagen zelfs op de vaste plaats in de koeling zoals bij alle andere winkels, alles wat we nog meer nodig hadden was snel gekocht.

Inmiddels waren we toe aan een goei bakske, dus wij naar Starbucks om daar een kopje koffie te drinken. Nou ja een kopje, de kleinste beker is ongeveer gelijk aan 3 kopjes bij ons, en dat voor $ 1,75, dus nog geen € 1,50. Je kon deze Starbucks niet binnen zitten, niet erg, het zonneke scheen, en het was inmiddels 19 gr.

Na Starbucks vaste prik, tanken, ramen wassen, en dan richting zee. Onderweg werd het beduidend frisser de zon had zich achter bewolking verstopt, totdat we aan het strand van Monterey kwamen. (zie foto) Daar scheen de zon, en het waaide hard, de temperatuur kwam niet boven de 21 graden. Toen we daar wat foto’s hadden gemaakt zijn we naar het eerste hotel gereden om te kijken of ze plaats voor ons hadden. Wij hadden een couponboekje voor hotelkamers en toen Nellie daar mee binnenkwam zij de man achter de desk dat in weekenden geen coupons geaccepteerd werden. De prijs voor een kamer werd ineens verdrievoudigd en dat vonden wij wel een beetje te gortig.

Omdat we wel iets wilde eten zijn we op zoek gegaan naar een picknickplaats. Enkele kilometers verder vonden we een parkje, rondom afgezet met een hek, volop picknicktafels met BBQ’s lekker in de schaduw, speeltuin, extra omheind, dames en heren toiletten. Op de toiletten is ook de mogelijkheid om baby’s te verschonen, er is warm en koud water en zeep en alles is altijd schoon. Deze buurtparkjes vind je geregeld in de wijken. Terwijl wij er zaten te eten, verzamelden er zich een aantal moeders voor het hek van het parkje. Even later stopte er een schoolbus die de kinderen uit liet stappen. Op het moment dat de schoolbus stopt beginnen voor en achter rode lampen te knipperen, aan de weg kant klapt een stopteken uit. Een persoon stapt uit, gaat met een stop teken op de weg staan, en het hele verkeer ligt stil. Dat is hier een heilige wet, zo kunnen kinderen altijd veilig uitstappen, en oversteken (zie foto).

Tijdens de picknick besloten we terug te rijden naar Salinas, een beetje verder terug van de zee dus meer mogelijkheden voor normale kamerprijzen. Onze gedachten bleken te kloppen, rekening houdend dat het weekend was, want dan stijgen de kamerprijzen met minimaal 10 dollar. Het was vandaag een mooie temperatuur, 22/24 gr. Het koelt weer hard af, dus lekkere slaap temperatuur.

Bij het inchecken vroeg de man naar onze plannen en richting die we wilde gaan. Hij zei dat we beslist via Big Sur moesten rijden, het was er wat heuvelachtig en je had zo’n prachtig zicht op de oceaan. Je moest ook je camera klaar houden zei hij, want het was er zo mooi dat je maar bleef knippen. De route die hij voorstelde hadden wij al in gedachte. De bedoeling was dat we via Monterey, langs de kust naar San Louis Obispo zouden rijden. Wij zijn benieuwd want we hebben al zoveel moois gezien. Morgen weten wij dat jullie weer te vertellen.

Tot morgen!.

• 09 Augustus 2014 - 10:01

Maria Blom:

Aloha lieverds,

Wat prachtig weer allemaal van Majestueuze bomen tot zeeleeuwtje en eekhoorntjes, echt schattig.
    Die koffie smaakt zeker errrrgggggg lekker Nellie want je straalde gewoon hahahahaha.
    De landschappen zijn echt indrukwekkend gewoon en dan die speeltuin met al die speeltoestellen erin wat zouden mijn kleinkinderen daar graag in willen hahahahahaha.
    Ik heb wel gezien dat een kudden koeien heel blij was met die grote boom die er stond, konden ze lekker in de koelte zitten. Prachtig zo dat wijdse en die hele grote bomen.
    Sorry dat ik een paar dagen niet terug heb geschreven, maar ik had maagpijn en ik denk van de sress en was ook heel erg moe dagen aan een stuk.

Lieve schatten wij wensen jullie heel veel plezier en ontdekkings avondtuur.

Heel veel liefs en dikke knuffels van Maria en Jan.