2 augustus Fresno - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Piet en Nellie Hoof - WaarBenJij.nu 2 augustus Fresno - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Piet en Nellie Hoof - WaarBenJij.nu

2 augustus Fresno

Blijf op de hoogte en volg Piet en Nellie

03 Augustus 2014 | Verenigde Staten, Fresno

We zijn 2 nachten in dit motel omdat we de tijd willen nemen voor het bezoek aan Yosemite. In de Travel Coupon Guide staat Fresno, waar wij op dit moment zijn, omschreven als de Poort naar Yosemite. Dat Fresno 100 km van de ingang van Yosemite ligt zegt wel iets hoe men hier over afstanden denkt, en omdat wij toevallig vakantie hebben, kijken wij niet op 100 km.

Gisteravond om 11 uur was het nog 37 gr. en vanmorgen om 9 uur was het 30 gr. dus het was afgekoeld. Te temperatuur zou vandaag iets lager zijn volgens de TV. We zullen het wel beleven. Vrij snel nadat we aan het rijden waren, zagen we heiige lucht tegen de bergen in de verte hangen. In de buurt van Oakhurst, ongeveer 30 km voor Yosemite werd het alleen maar erger, overal waar je keek hing rook, je kon het ook goed ruiken. Er was ergens brand, dat was duidelijk. We zagen een rooie gloed de lucht kleuren. Best een enge gewaarwording, maar aan beide zijde van de weg werd gewoon gereden, wij zijn zoiets niet gewend.

Toen we het park Yosemite binnen reden werd het duidelijk dat we geen heldere foto’s zouden kunnen maken vandaag. We passeerden vele stukken waar het vuur hun sporen hadden achtergelaten. Een trieste gezicht, maar deze brand was van langer terug, niet recent. Op de foto’s is duidelijk de rook te zien die rond de rotsen en tussen de bomen hing. Wij hadden een gesprek met een Ranger die wij tegenkwamen, hij liet zien waar op dat moment branden in het park waren, hij excuseerde zich voor het feit dat het vandaag geen helder zicht voor foto’s zou geven. (zie foto 6 en 8)

Het was druk in het park. Overal zag je langs de kant bordjes staan met daarop dat het code rood was met een extreem brandgevaar. Gisteravond was op de tv een programma over Yosemite waarin ze de waterval in prachtige gouden kleuren lieten zien, maar dat is alleen een bepaalde periode van het jaar. Dus wilde wij vandaag ook die waterval gaan bekijken, ook al was die nu niet in goud. We hadden veel moeite een plekje te vinden voor de auto, want we zouden moeten klimmen om de waterval te kunnen zien. Dus trimschoenen aan, hoedjes op, en klimmen. Het was echt wel klimmen, en dat met 34 gr. merk je dat je een beetje ouder wordt en misschien toch wat meer aan je conditie moet blijven werken. Eenmaal aangekomen waar we het natuurwonder zouden moeten zien was er helemaal niks te zien. Ja, als je goed keek zag je hier en daar een smal stroompje. Door de warmte en extreme droogte was er geen aanvoer van water. Boven op de top zag je wat water vernevelen (zie foto). We zijn niet op de rotsen geklommen, dat hebben we aan de jeugd over gelaten De afdaling viel niet mee, je moest je behoorlijk stram zetten. Maar een ding is zeker, we hebben wel even getrimd.

Op diverse plaatsen is er ruimte gemaakt om te picknicken, er staan niet alleen tafels maar ook hier weer grote barbecues en toiletten. Op een van deze plaatsen hebben wij gepicknickt in de schaduw bij een temperatuur van 34 gr. we beginnen aan deze temperaturen te wennen.

Je merkt ook dat de dieren gewent zijn aan mensen want meneer Kraai (zie foto) bleef netjes voor de camera zijn lunch nuttigen, Knabbel (zie foto) bleef rustig dooreten en Bambi keek niet op toen wij passeerden, jammer dat we dit niet vast hebben kunnen leggen. We vallen wel in herhaling maar het was weer een ontzettende mooie route ondanks de rook.

Op de terugweg zag je de temperatuur stijgen, de hoogste temperatuur was bij Madera waar het 44 graden was. In Fresno was het een stuk frisser, daar was het ‘maar’ 40 graden. Je moet wel veel drinken en onze eerste tray met 36 flesjes water is leeg dus even wat water, kaas, tomaten en gekookte eieren bij Walmart gehaald.

De afslag voor Walmart zagen we een restaurantje dat Wienerschnitzel heette, dus wij besloten om daar vanavond lekker een schnitzel te gaan eten. Toen we in het restaurant binnenkwamen bleek dat ze geen schnitzels verkochten, alleen allerlei soorten hotdogs. Omdat wij geen zin in een hotdog hadden besloten we om dan maar naar Subway te gaan om daar onze geliefde BLT te bestellen. Onze buren van het hotel zijn Starbucks, dus daar een vers bakje gehaald.

Morgen gaan we naar Kings Canyon en Sequoia en vermoedden dat we de nacht in Porterville door zullen brengen. Of dat zo is lezen jullie morgen weer.
Tot morgen!

• 03 Augustus 2014 - 10:35

Esther:

Lieverds,
    Weer prachtige foto's van de omgeving!
    Geeft je een weids gevoel, heerlijk!
    Grappig die diertjes en mooi om zo van dichtbij te zien.
    Jammer van die waterval....
    Zit er niks anders op dan nog weer een keertje terug te gaan (haha)...
    Geniet er maar lekker van!
    Liefs Esther
    ps vandaag hier weer een mooie zonnige dag